celinehof.reismee.nl

Meanwhile in Canada

Hee lieve allemaal,

Ten eerste, happy new year!! Ik ben deze week helaas weer met school begonnen nadat ik een 2 weken lange Christmas break heb gehad. En de afgelopen weken heb ik weer zoveel leuke dingen gedaan. Nog voor de kerstvakantie ben ik met Clara naar een Calgary Flames game geweest, icehockey. We hadden hele goede zitplaatsen, snapte het spel niet helemaal maar de gevechten op het ijs waren wel interessant. De sfeer tijdens een icehockey game is net zoals bij een footballgame, eigenlijk wel wat saaier dan de europese voetbalwedstrijden, er wordt niet echt gezongen en minder aangemoedigd. Als er gescoord door de ‘flames’ werd vuur gespuwd en de mascotte deed goed z’n best.

In de christmas sferen wordt er veel eten ingezameld voor de armen, zo komt de Canadian Pacific Holiday Train, met een concert van een countrysinger, door town met een concert en zijn er mensen die dan geld inzamelen voor de foodbank. Ook op school worden dingen ingezameld en ik heb met een Clara’s sponser club geholpen bij de foodbank in south Calgary. Ook ben ik naar een aantal kerstmarkten geweest, een christmas carol, (jazz) band kerst concert, kerstdinners en feestjes. Op school merk je de sfeer, er zijn weer verkleed dagen en de laatste dag worden overal wel koekjes uitgedeeld ect. Wat ik wel erg anders vond is dat leerlingen sommige docenten kerstkadootjes geven, wat in Nederland niet zou gebeuren. Op school is er een hypnosis show geweest wat erg grappig was, mensen deden alles wat van ze gevraagd werd en de performance was goed. De final exams komen er nu aan (die ik lekker niet hoef te schrijven) en je merkt dat de sfeer op school vrij gestrest is.

Tijdens kerst kwam de zoon van Margeret en Steve (Eric) weer thuis voor een paar dagen. Zo heb ik de eerste dag van de vakantie geskied met hem en wat andere familieleden. Er was zoooveel powder sneeuw en hoe de pistes hier (niet) zijn aangegeven blijft bijzonder. Je skiet hier letterlijk overal en nergens. De terugweg naar huis was verschrikkelijk, we kwamen terecht in een sneeuw storm dus in plaats van 2 uur kostte het 4 uur om terug te gaan en dat terwijl we weer een kerstdiner hadden waar we werden verwacht. Na dat familiediner ben ik ook nog even naar de bar geweest met wat neven en nichten wat wel leuk was. Toen was het kerstavond, eigenlijk deden we niet heel erg veel. Ik heb gingerbread cookies versierd en geholpen met andere dingen bakken. `s Avonds na het eten heb ik met Margeret een wandeling gedaan om alle kerstverlichting te bekijken en het sneeuwde. Een witte kerst had ik hier zeker wel. Op eerste kerstdag werden hier de kadootjes geopend, mijn ouders hadden met een kerstpakket gestuurd en ook door m’n gastfamilie ben ik best verwend. Toen stapten we in de auto en gingen we naar de mountains, voor een hike. Over de rivier een aantal keren terwijl ik het ijs kon kraken en m’n hostmom was er zelfs doorheen gezakt, vond ik best eng haha. En wie had ooit gedacht dat ik in -15 gezellig een picknick in de sneeuw zou houden, nou ik niet en ik raad het je ook niet aan. Toen we thuiskwamen hadden we een turkey dinner met wat vrienden en de rest van de week veeel turkey leftovers. Op tweede kerstdag ben ik naar een winkelcentrum in Calgary geweest en hebben we genoten van de sales, maar het was wel erg druk in het winkelcentrum. Voor de rest van de week heb ik geschaatst en ben ik met een meisje die in Toronto studeert naar the Zoo Lights geweest. De hele Calgary Zoo is dus verlicht en je kan dus rondlopen en alle lichtjes bekijken. Ook hebben we daar even geschaatst.

Met nieuw jaars kwamen 2 andere exchange studenten uit Lethbridge en Clara uit Calgary bij mij slapen. Het voelde voor ons allemaal best gek om te weten dat het jaar al verander is in je eigen land maar dat het voor ons nog gewoon `s middags was. In Canada wordt er geen vuurwerk afgestoken, dat is illegaal, dus wij hadden wat sterretjes en hebben buiten in de sneeuw het nieuwe jaar samen afgeteld. 2017 ben ik begonnen met het maken van een sneeuwelfje.. Daarna een glas champagne en naar bed. Op nieuwjaarsdag hebben we een wandeling gedaan langs de Bow River en voor de rest gezellig films gekeken. De dag daarna gingen de meiden naar huis. Daarna heb ik 2 nachten bij Clara geslapen. Zij woont erg dichtbij de YMCA (grote sportschool) en daar gaan we dan wel eens samen naar toe. De laatste keer deden we een cardio dance class, wat een succes… We zijn ook naar een trampolinepark geweest wat wel erg leuk was om te doen.

Maar hoe voelt het nou om kerst en nieuwjaars te vieren in het buitenland? Ja het is gek. Normaal ben je altijd met je familie en doe je dezelfde dingen elk jaar, en dit jaar was alles anders. Eerlijk gezegd voelde het dus niet erg als kerst, je weet wel dat het kerst is en nieuw jaar, maar het voelt niet helemaal zo. Ik ben erg blij dat ik zo’n lieve hostfamilie heb en andere exchange studenten om me heen die het een stuk gemakkelijker maken, want hierdoor heb ik niet echt heimwee gehad, maar het blijft een gek idee.

Vorige week heb ik bij mijn nederlandse counseller gezellig hutspot gegeten en wat papierwerk voor de opkomende trips gedaan, waar ik erg veel zin in heb!! Ik ben een dagje naar de Banff hotsprings geweest met mijn laatste hostfamily. Zij hebben 2 zoons en het was erg leuk om ze wat beter te leren kennen en een gekke ervaring om met -15 buiten in een warm bad te zitten, want ondertussen dat je lekker warm bent is je haar en wimpers aan het bevriezen. Afgelopen zaterdag ben ik naar mijn 3de hostfamily geweest om hun te ontmoeten, want morgen ga ik verhuizen! Ik kom dus in een gezin terecht met een hostzusje van 16 en een hostbroer van 20. Het lijkt een best actieve familie en ik heb best wel veel zin om weer in een ander gezin te komen, ook omdat het zo’n verschillend gezin is. Het voelt ook wel raar om deze familie te verlaten, waar ik nu al meer dan 3 maanden ben geweest.

Om zondag de vakantie nog even goed af te sluiten ben ik wezen skieen met een rotarian. Onderweg naar de berg, zagen we de temperatuur in de bergen dalen naar -30. En toen we eenmaal in de eerste lift zaten was het -26. Godzijdank warmde het snel op naar -14 (ik kan nog steeds niet geloven dat ik hiervoor ‘WARMDE OP’ zeg) en hebben we een hele mooie skidag gehad. Deze week heb ik niet heel veel bijzonders gedaan, maar vandaag heb ik gesnowmobiled met m’n hostvader. We waren op een best vlak stuk aan het rijden dus ik vroeg hem opeens, is dit een lake? En hij jaa wat dacht jij dan. Dat vond ik best een gek idee om met zo’n zwaar ding gewoon op het ijs te kunnen rijden, maargoed als het zolang koud is kan het ook wel natuurlijk.

Ik hoop dat m’n Nederlands nog een beetje begrijpelijk is. Ik heb erover gedacht om in het Engels te gaan schrijven, maar voor nu hou ik het nog lekker in het Nederlands om misschien mezelf ook een beetje te blijven trainen haha…

Heel veel liefs,

Céline

(PS: volgens het weerbericht wordt het deze week warmer in Cochrane dan in het wordt Nederland

Cool
)

Reacties

Reacties

Anneke

He lieve lien! Wat leuk om je nieuwe blog weer te lezen!
Je Nederlands is nog prima hoor! Maar uh... wat is een "sneeuwelfje"? ????

Rene en Annette

HI, Celine, wij zijn nu onderweg naar Calagay, zijn op schiphol. Weer een leuk verhaal. Of we je nog ontmoeten deze keer? May be, maar we hebben een druk programma. Anyway, groetjes en geniet nog even.

Laura

Wat heb je weer een leuk blog geschreven! Je doet ontzettend leuke dingen. Geniet ervan ! ?
Liefs Laura

Oma Mieke, opa Jan.

Hoi lieve Celine,

Wow, wat een verhaal, het is een aaneen schakeling van allemaal leuke gezellige happenings. In Nederland hebben wij net een beetje vorst, minus 5 graden en de eerste schaatsmarathon op natuurijs is in Noord Laren verreden.
Wij hopen niet dat jou kou onze kant op komt.
Geniet verder van alles wat nog komt en veel succes in je nieuwe gastgezin.

Lieve groeten en dikke knuffel van ons.

Monique@egberink.net

Wat Een leuke verhalen Celine! Volgens mij heb je een supertijd! Geniet ervan en heel veel groetjes vd Egberinks.

Ome Alex en tante Syl

lieve Celine, wat maak jij een hoop gave dingen mee zeg! Prachtige foto's. We begrijpen dat je in het Engels gaat denken en dan wil je het ook in het Engels opschrijven. Leuk, gewoon doen ;)
Wij hebben een leuke verjaardag gehad in Ruurlo van je broer. Daar hebben we je wel gemist. Maar wat jij nu mee maakt dat is heel bijzonder. Donna volgt jou op Instagram en schrok van de koude temperaturen????. Julyan heeft morgen een optreden met n popgroepje, hij wordt vast een ster???? Luka is onder de indruk van zijn eerste sneeuw ervaring in Holland. De straten zijn wit. In groep 3 doet hij zijn uiterste best om de clown uit te hangen, nu de woordjes nog hakken????
Enjoy Celine!! We kijken uit naar je volgende story????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!